Cum a ajuns un adolescent de 17 ani să descopere o planetă în doar 3 zile?

Știrea despre cum un intern de 17 ani al NASA a descoperit o nouă planetă în doar ce-a de-a treia sa zi de practică a ţinut prima pagină a multor publicaţii, fie ele știinţifice sau de știri de pe mapamond. Recent, BBC a realizat un material cu adolescentul care a devenit o vedetă internaţională peste noapte, cel puţin în lumea știinţei.

Wolf Cukier este numele tânărului care, vara trecută a început un internship la NASA, iar după doar trei zile a ajuns să descopere o nouă planetă, și nu una oarecare, ci care orbitează în jurul a două stele. Cukier, care acum s-a reîntors la liceul unde învaţă în Scarsdale, New York, a povestit pentru Radio 1 Newsbeat, citat de BBC, cum a ajuns să facă o astfel de descoperire într-un timp atât de scurt.

Mai întâi, acesta a primit sarcina de a examina datele transmise de Satelitul pentru Supravegherea Tranzitului Exoplanetelor (TESS), un telescop care analizează planetele aflate în afara sistemului nostru solar. ”Căutam o planetă care orbitează în jurul a două stele”, a afirmat Cukier.

Acesta a analizat schimbările survenite în stralucirea oricărei stele, fapt care ar fi putut sugera în acest fel că umbra unei planete trece prin faţa sa. După doar trei zile, în timp ce tânărul Wolf observa un sistem solar aflat la circa 1300 de ani lumină de Pământ, a sesizat ceva ce bloca lumina a două stele. ”Am mers la mentorul meu, ne-am uitat peste datele care priveau cele două stele și am observat două diminuări ale intensităţii luminii, astfel că am început să analizăm pentru a determina dacă este vorba despre o planetă”, a adăugat acesta.

Descoperirea iniţială a lui Wolf a atras implicarea și altor astronomi. Cercetările ulterioare au relevat că obiectul care producea diminuarea intensităţii lumii celor două stele este o planetă de 6,9 ori mai mare ca diametru decât Terra. Aceasta a primit numele ”TOI 1338 b”, deci fratele lui Wolf i-a sugerat acestuia să propună botezarea planetei drept ”Wolftopia”. Însă tânărului Wolf nu i-a fost cerut sfatul în acest sens, ”cred că TOI 1338 b este suficient”, a adăugat acesta.

Planeta nou-descoperită nu este una oarecare, ci una care orbitează în jurul a două stele, fapt care a alimentat entuziasmul fanilor Star Wars, aceștia asemănând planeta nou-descoperită cu Tatooine, locul de origine al lui Luke Skywalker. Însă spre deosebire de Tatooine, TOI 1338 b nu este o planetă primitoare, cel mai probabil temperatura acesteia fiind extrem de fierbinte, fără a avea totodată o suprafaţă solidă.

Ce planuri de viitor are Wolf Cukier pentru viitor? Deocamdată, își dorește să termine liceul, apoi să continuie la o facultate unde să studieze fizica și astrofizica. ”De acolo mai departe, o carieră în cercetare sună bine”, afirmă acesta, care nu ar spune ”nu” unei oferte de angajare din partea NASA.

Roxana Pirnea