Există un viitor verde pentru F1?

Un articol de Mircea-Andrei Cuciureanu

Formula 1 este competiţia în cadrul căreia participă piloţii de cea mai înaltă clasă, utilizând cele mai performante automobile, conform Federaţiei Internaţionale de Automobilism, fiind întotdeauna caracterizată prin curaj, imaginaţie, cercetare și progres. Acest sport este considerat la scară largă drept un circuit închis al pasionaţilor de viteză și al membrilor claselor superioare, campionatul mondial de F1 stârnește păreri împărţite în rândul opiniei publice. Cel mai mare semn de întrebare pe care l-a ridicat competiţia de-a lungul anilor este sustenabilitatea acestui sport și efectele lui asupra mediului. În ultimii 7 ani, F1 alături de FIA au început procesul de modernizare atât a monoposturilor cât și a caravanelor echipelor, încet dar sigur începând procesul de diminuare a amprentei de carbon, ţintind pentru neutralitatea sportului în anul 2030.

Schimbările de abordare au început din anul 2014, când a fost făcută trecerea de la motoarele V8 de 2.4 litri, la motoare hibride V6 de 1.6 litri. Decizia de a trece la era hibridă nu a fost primită cu prea mult entuziasm din partea fanilor (și chiar a unor piloţi), dar a fost o schimbare necesară, atât pentru evoluţia sportului, cât și pentru limitarea daunelor cauzate mediului prin cantităţile mari de CO2 emise. Această modificare, împreună cu modernizarea combustibililor folosiţi și a pneurilor, a dus la scăderea rapidă, cu aproape 25%, a dioxidului de carbon produs de mașini. Motoarele noi consumă cu aproximativ 35% mai puţin combustibil și au devenit un reper pentru piaţa auto, din punctul de vedere al anduranţei și al eficienţei. Din cealaltă perspectivă, partea electrică a motoarelor este una dintre cele mai performante din lume, estimându-se că cercetarea și dezvoltarea acesteia a contribuit la filosofia din spatele a mai bine de un miliard de mașini hibride de pe piaţă.

Angajamentul F1 și susţinerea FIA pentru dezvoltarea monoposturilor ce produc o amprentă de carbon neutră sunt încurajatoare, fiind vizibile de la sezon la sezon eforturile echipelor și ale inginerilor. Ultimele inovaţii constau în utilizarea integrală a combustibililor din deșeuri biologice și modificarea pneurilor folosite (sponsorul oficial, Pirelli, promite crearea unor compoziţii mai rezistente, lucru ce ar ajuta atât la integritatea structurală a cauciucurilor din timpul curselor, cât și la reducerea cantităţii de resturi de cauciuc de pe circuit și din aer).

Cu toate acestea, este Formula 1 un sport prietenos cu mediul? Nu, nu încă. În fiecare sezon sunt produse 256.551 de tone de CO2, fără a include mijloacele de transport ale spectatorilor. Din acest număr impresionant, 45% din dioxidul de carbon produs este cauzat de deplasarea caravanelor echipelor în jurul lumii și doar 0.7% de către mașini. Logistica transportării echipelor este zona care urmează să treacă în centrul atenţiei Federaţiei Internaţionale, implementarea reciclării materialelor și utilizarea energiei regenerabile devenind o parte integrală a caravanelor și Grand Prix-urilor de F1 până în 2025, conform președintelui FIA, Jean Todt.

Pe cât de impresionante par declaraţiile și promisiunile oficialilor, acestea au fost primite de publicul larg cu un anumit grad de rezervă. Acţiunile sunt mai importante ca vorbele, iar unele dintre acţiunile F1 sunt în completă contradicţie cu promisiunile făcute faţă de conservarea mediului. Liderii americani ai organizaţiei au vrut să mute Marele Premiu al Braziliei de la Sao Paolo la Rio, lucru ce ar fi însemnat abandonarea unui circuit perfect funcţional și defrișarea a hectare întregi din pădurea Camboata. Din fericire proiectul a fost oprit, dar nu graţie automobiliștilor, cât a secretatului pentru mediu, Eduardo Cavaliere, care, alături de guvernatorul statului Rio de Janeiro, au făcut faţă presiunilor aplicate de președintele Jair Bolsonaro.

Un alt argument împotriva veridicităţii declaraţiilor F1 și FIA este retragerea constructorului de motoare Honda din competiţie. După ce a reușit să câștige multiple curse în ultimii doi ani, iar în sezonul 2021 are o șansă reală la titlul mondial, alături de Red Bull, fabricantul japonez a decis să părăsească sportul, pe motive legate de dezvoltarea motoarelor electrice. Liderii Honda au declarat că ultimii ani de Formula 1 au însemnat un ajutor important către dezvoltarea rapidă a tehnologiilor firmei, dar simt că nu pot ajunge la îndeplinirea scopurilor viitoare cât timp participă și în cadrul campionatului (obiectivele publice principale: două treimi din mașinile vândute să fie electrice până în 2030; amprentă neutră de carbon a producătorului până în 2050).

Un ultim punct major ce stârnește îngrijorare la adresa unui viitor prietenos cu mediul sunt sponsorii competiţiei, în special Aramco. Aramco a devenit sponsorul oficial al Formula 1, numele companiei fiind inclus în denumirea a multiple curse și fiind promovat pe toate circuitele, FIA acceptând chiar și adăugarea unui circuit de stradă în Arabia Saudită, ca parte a calendarului campionatului mondial. Aceasta nu este o imagine pozitivă pentru F1, date fiind atât acuzaţiile multiple de încălcare a drepturilor fundamentale ale omului aduse Arabiei Saudite, cât și cele de până la 120 de milioane de tone de CO2 produse anual de compania petrolieră.

Formula 1, la fel ca multe ramuri ale automobilismului, rămâne un sport cu circuit închis, cu investitori (și o mare parte a suporterilor) conservatori, ce nu sunt dispuși să facă sacrificii pentru salvarea mediului. Cu toate acestea, există iniţiativă și efort, progresul este remarcabil și vizibil de la an la an și trebuie păstrată o atitudine pozitivă pentru viziunea ce poate moderniza și transforma F1 într-un sport „verde”.

Material realizat de echipa redacţională PoliticALL cu ocazia celebrării Zilei Pământului, în parteneriat cu proiectul Umanism în România.

Bibliografie

Cooper, Adam. 2020. Pirelli scraps 1800 F1 tyres after Australian GP cancellation. 14 Martie. Accesat Martie 27, 2021. https://www.motorsport.com/f1/news/pirelli-scraps-1800-tyres-australian-gp/4749317/

—. 2021. Rio F1 track plans shelved by city officials. 02 Februarie. Accesat Aprilie 10, 2021. https://www.autosport.com/f1/news/rio-f1-track-plans-shelved-by-city-officials-5333576/5333576/

Edmondson, Laurence. 2019. The environment will pose F1’s biggest challenge in the 2020s. 30 Decembrie. Accesat Aprilie 10, 2021. https://www.espn.com/f1/story/_/id/28395224/the-environment-pose-f1-biggest-challenge-2020s

Mitchell, Scott. 2020. WHY HONDA IS LEAVING FORMULA 1. 2 Octombrie . Accesat Aprilie 10, 2021. https://the-race.com/formula-1/why-honda-is-leaving-f1/

Mitchell, Scott, și Adam Cooper. 2019. F1 announces plan to offset 256,551-tonne carbon footprint. 12 Noiembrie . Accesat Martie 27, 2021. https://www.autosport.com/f1/news/f1-announces-plan-to-offset-256551-tonne-carbon-footprint-4985867/4985867/

Phillips, Dom. 2020. Rio F1 racetrack plans add fuel to Brazil deforestation row. 15 Octombrie. Accesat Aprilie 10, 2021. https://www.theguardian.com/world/2020/oct/15/rio-f1-racetrack-plans-add-fuel-to-brazil-deforestation-row

Stuart, Greg. 2021. Aero tweaks, new tyres and the cost cap: The 2021 F1 rules and regulation changes you need to know about. 08 Ianuarie. Accesat Aprilie 10, 2021. https://www.formula1.com/en/latest/article.aero-tweaks-new-tyres-and-the-cost-cap-the-2021-f1-rules-and-regulation.r1cq36aI6bvzMeZtiFru3.html

Jurnal Umanist

Comentarii